Kommunikation:
Forældresamtaler: Der afholdes skole/hjemsamtaler to gange om året i skolen. Toppen deltager sædvanligvis én gang om året i disse møder.
Iportalen: Vores fortrukne kommunikationsredskab, hvis der skal gives praktiske oplysninger. Det er således her, hvor beskeder fra forældre gives omkring fridage, ferier, sygdom, legeaftaler eller hvis andre end Jer henter Jeres barn. Alle forældre bedes, ved Jeres barns opstart udfylde stamkort, emailadresser mm. på Iportalen.
Nyhedsbreve: Der sendes jævnligt nyhedsbreve ud til alle forældre på mail og på Iportalen med informationer af praktisk eller pædagogisk karakter. Forældre er selv ansvarlige for at få læst nyhedsbrevene og holde sig opdateret. Et eksemplar af Nyhedsbrevet hænges også på vores opslagstavle.
Madordning og Café:
Hver dag i tidsrummet kl. 14.00-15.00 har vi en Madordning. Børnene vælger frit, hvornår indenfor dette tidsrum, de har lyst til at sætte sig i caféen og spise.
I caféen serveres mad som f.eks hjemmebagt grovbrød, frugt, havregrød med æble og kanel, pastasalat, sommer koldskål, grøntsagsstave og rugbrødsmadder.
Chelina er ansvarlig for caféen og frugtordningen. Der laves ugentligt hjemmebag til børnene.
Velbekomme.
Legeaftaler:
Vi anbefaler, at I forældre forsøger at arrangere legeaftaler, trivselsgrupper, madgrupper eller andre hyggelige aktiviteter for jeres børn, for på den måde at støtte børnenes sociale relationer, skabe sammenhold i klassen, samt støtte og pleje fælleskabet.
På glædeligt gensyn.
Værkstedstilbud:
Vi har i Toppen flere forskellige værkstedstilbud til børnene. Værkstedernes karakter, omfang og indhold afhænger af de enkelte pædagogers kompetencer og færdigheder indenfor værkstederne. Vi ønsker at tilbyde en bred vifte af kreative, motoriske og musiske værksteder for at tilgodese børnenes alsidige udvikling. Børnene vælger sig frivilligt ind på de respektive værksteder.
Nogle af de værksteder, vi tilbyder, er:
Udeværksted:
På kirkelegepladsen har vi etableret et udeværksted, "vores grønne hjørne" mellem træerne. Der spiser vi mad over bål, snitter i frisk træ, brænder mønstre i frisk træ og ligger i hængekøje. Et spændende tiltag der har så stor interesse at uendelige lange lister må laves, så alle får lov til at prøve.
I snitteværkstedet har vi snittet alt fra tryllestave, legetøjsvåben, knager, kastepinde til hunden, brændt og skåret navneskilte og skåle. Rigtig mange skåle. Der er blevet brugt meget plaster både på børn og voksne, og vi har alle mærket i vores hænder, at træarbejde er hårdt og tager lang tid.....fordybelse.
Mad over bål har i årets løb budt på mange spændende oplevelser. Et par highlights må være de lækre pandekager, Louises tomatsuppe, marshmellows, Naanbrød, Fasan, Gås, Sommerbuk og Kronvildt.
Ansigtsmaling:
Forvandlingen ved ansigtsmaling er altid et kæmpe hit. Eva og Louise opfylder børnenes største ønsker om at ligne alt fra katte, sommerfugle, løver til fantasifigurer.
Sport og bevægelse:
Når vi har mulgihed for det, forsøger vi altid at gå i salen med en gruppe blandede børn fra de fire klasser i sfo´en. Børnene melder sig frivilligt til og bliver skrevet på "sallisten". I salen har vi mulighed for at lave alt fra stikbold, høvdingebold og hockey til stopdans, limbo og forhindringsbaner, samt fri leg med bolde, madrasser osv.
I salen er der fokus på leg og bevægelse, venskaber (også på tværs af klasserne), gode grin og sved på panden. Vi brænder krudt af til musik, hvis aktiviteten og støjniveauet tillader det, og ryder altid op sammen.
Det sidste kvarter i salen har fokus på afspænding og stræk-ud til rolig musik, så vi sammen kan gå op i sfo´en med en behagelig og rolig følelse i kroppen.
Fair Play Fodbold:
Målsætningen med aktiviteten Fair Play Fodbold er, at børnene bliver præsenteret for begrebet "fair" og at de får en indsigt i begrebet nuancer. Målet er, at børnene kan bruge begrebet "fair" i flere sammenhænge end blot Fair Play Fodbold.
Aktiviteten strækker sig over minimum 4-5 gange a en til halvanden time og afholdes, om muligt, et par gange om året. Aktiviteten starter med en dialog på 10 min. hvorefter kampene afvikles med en voksen som dommer. Til slut afrundes igen med dialog, hvor der bl.a. gives point for god Fair Play adfærd.
Forinden hvert forløb med Fair Play Fodbold afvikles et intromøde med børnene, hvor Fair Play Fodbold præsenteres. Efterfølgende kan børnene tilmelde sig et forløb på Iportalen.
Målet er at kunne snakke om begrebet FAIR... men også at børnene formår at anvende det
Løbeklub:
Om sommeren nyder vi at tage et hold børn med ud på en løbetur. Det er et tilbud til børnene, som de kan melde sig på, hvis de har lyst. Enten en tur rundt om volden eller ud på holmen. Toppen er omgivet af skøn natur, som booner af gode, spændende og udfordrende løberuter for både børn og voksne. Det giver børnene mulighed for at røre sig udendørs, få god frisk luft og indsigt i, hvad motion kan bidrage med til vores humør og velvære.
Knytte -og syværksted:
I dagligdagen forsøger vi at finde på forskellige indeaktiviteter som tiltaler både pigerne og drengene og så bred en aldersgruppe som muligt. Et af de værksteder, som har haft stor succes er at knytte nøgleringe, og et andet er ponpon-værksted. Børnene får selv lov at lave en skabelon, og de kommer derfor i mange forskellige afskygninger. Dette har resulteret i henholdsvis KÆMPE ponpon'er og meget små ponpon'er.
Smykkeværksted:
Et meget stort hit både blandt drenge og piger at gå i smykkeværkstedet og kreere unikke smykker. Her laves alt fra armbånd, halskæder og øreringe til hårbøjler og fingerringe. Når listen af børn, der vil i værkstedet er lang, går personalet, ofte Eva eller Jette, med børnene i skolens Håndværk og Design Lokale. Her er plads til mange børn, der med en masse perler, forskellige vedhæng, låse og snore får mulighed for ro til at fordybe sig.
Kreative værksteder i Toppen:
Hver uge kører forskellige kreative værksteder. Vi forsøger at koordinere værkstederne, så børnene får lov at stifte bekendtskab med så mange forskellige kreative aktiviteter som muligt, og oftest i tråd med årstiderne og div. festligheder som Fastelavn, Halloween og Jul. Op til jul er det julegave-værkstederne, der er i fokus.
I løbet af året kreeres alt fra flotte dekorative æsker, bonsaifigurer, billeder (både med pensel og med tusser) og til jule, påske, halloween -og fastelavnspynt.
Vi laver desuden vores egne "til og fra kort" med både glimmer, flotte farver, forskellige udklip, stempler og meget mere!
Wellness i Toppen:
Et par gange om året hiver vi chokolademaskerne, agurkeskiver, bløde tæpper og lækre fodbade frem. Vi laver wellness med børnene, taler om hvad wellness er, og hvilken følelse det kan give i kroppen. Både drenge og piger vil være med. Wellness byder på alt fra massage til rolig musik, chokolademasker, fodbad med vask og skrub, røgelsespinde og berolignede agurkeskiver til øjnene.
Andre gange byder wellness på yoga-madrasser, mandalas og afslappende musik i salen.
Perleplader:
Perler og perleplader er fast inventar i et af Toppens lokaler. Børnene nyder at få lov at fordybe sig i et lille selvstændigt projekt. De sidder både selv eller i små grupper. Børnene træner deres finmotorik, men også deres evne til at forbybe sig i en aktivitet. Perlerne og afslappende musik i baggrunden giver en dejlig ro for børnene og det omgivende miljø. Værkstedet er tiltalende for børnene, da de ofte står med et færdigt produkt, når de bliver hentet.
Papmache:
Dette værksted udfordrer kreativiteten samt børn og voksnes fantasifulde sind. Her får børnene lov at skabe sjove figurer og mønstre, der er bl.a lavet sparegrise med mere. Værkstedet består af flere stationer, og føles som en god proces i den pågældende uge. Værkstedet indeholder således både gips-støbning og maling/pyntning.
Bagning/madværksted:
Når, der er rum til og mulighed for det, er noget af det bedste vi ved at gå i caféen (skolekøkkenet) med et hold børn, gerne på tværs af klasserne, og bage lækre boller, kage, eller lave mad til de andre børn i Toppen. Især i ferierne er der plads til at bage lækre , boller, havregrynskugler, kager, pandekager eller andet godt til ganen. Vi kan også finde på at lave et flot dekorativt frugtfad til de andre børn i Toppen. Det er dejligt at se hvor taknemmelige og glade børnene bliver for, at nogle af deres venner har lavet noget lækkert til dem, når madholdet serverer deres små mesterværker. Børnene deltager både i forberedelserne, dvs planlægning, indkøb og tilberedning samt i oprydningen bagefter, så de også oplever, f.eks. hvad det vil sige at købe ind, vride en karklud, sætte i opvaskemaskinen og tørre af.
Klub 23:
Klub 23 består af børn fra 2. og 3. klasse deraf navnet Klub 23. Det, der gælder for Klub 23 er, at børnene mere alderssvarende aktiviteter og ture.
Vi opholder os til tider på 2. sal, som børnene har for sig selv. Her drikker vi typisk varm te, spiller brætspil, hører musik, leger eller sludrer.
Vi tilbyder som udgangspunkt, at børnene fra Klub 23 kan komme på tur med Toppen én gang om måneden. Vi inddeler børnene i klassetrin og gør det hyggeligt. Vi tager typisk af sted sammen med børnene til destinationer, de har været med til at vælge og gerne lige efter skole kl.13.15 og er hjemme igen senest kl.16.30. Der vil forekomme ture, hvor vi først er hjemme kl. 17.00, der gives særlig besked herom. Det gælder for Klub 23 børn, at alle turene er obligatoriske dvs. at afmelding er nødvendig, hvis børn eller forældre har andre planer. Afmeldingen til en tur foregår på Iportalen.
Udflugter:
Hensigten med turene er dels, at børnene får mulighed for;
En del af det at tage på tur er transporten frem og tilbage, det være sig i bus, tog, metro eller andet. Det skal være hyggeligt for børn og voksne, så vi bruger tiden på at tale sammen og nyder, at mange hyggelige samtaler mellem børn og voksne opstår samt børnene imellem. Vi sørger altid for at have frugt med på turene.
Børnene er selv med til at bestemme udflugternes mål, det kan være bl.a. udflugter til Bondegårdslegepladsen, Skøjtebanen, Kløvermarken, Holmen, Prismen, Kgs. Have, Eksperimentariet, Frederiksberg Svømmehal, Plug N' Play, Naturcentret Vestamager, Bredegrund Byggelegeplads samt Bowlingcenteret.
Hver klasse har som udgangspunkt én tur hver måned med de to pædagoger fra Toppen, som er indkrydsningsansvarlige for klassen, samt tur-ansvarlige. Dette betyder, at klassen har to pædagoger som hver dag skiftes til at krydse børnene ind når de har fri fra skole, samt informere dem om dagens aktivitetstilbud og frugt.